Costa Rica

St Theresa, Tamarindo og Volcan Arenal

Se The Trip på yihaaa's reisekart.

Etter flyturen i 5-setersflyet fra Utila gikk ferden videre med buss til SAP hvor vi chillan i et halvt døgn på flyplassen. Der fikk vi fly videre til San Jose i Costa Rica. For at vi ikke skulle gå på samme smellen som før da vi har kommet for sent til diverse busser og båter hadde vi for en gangs skyld planlagt med god tid. Fremme på busstasjonen gikk ikke bussen allikevel så da fant vi ut at vi like greit kunne leie en bil. Fikk oss en fin mini-SUV. :) Vi var keen på å stikke til st.Theresa, en sted på Peninsula de Nicoya, en halvøy på vestkysten i Costa Rica. Etter noen timer med kjøring skulle vi ta båten over til halvøya. En superstressa kul kis ville "hjelpe" oss og krevde 20000 gærninger (200 nok) for å vise oss at billettkontoret var 20 meter borti gata. Når han ikke fikk det klikka det greit for han og han lovte oss at det skulle vente noen skumle karer på oss når vi kom frem. Det gjorde det ei. Resten av veien frem til St.Theresa var helt sinnsykt dårlig. Gjørmete hullete veier og vi hadde maksfart på 10 km i timen. Kjørt i pæra, rumpa og nakken kom vi frem sent på kvelden, fikk oss litt mat og fant hostellet Funky Monkey.

St.Theresa viste seg å være en superavslappa by som lå langs den gjørmete veien. Kun surfere og noen backpacker i byen. Det var ikke akkurat høysesong så ganske lite med folk der. Vi hadde noen chille dager og fikk prøvd oss litt på surfing. Bølgene var ganske hissige så vi fikk litt juling, men moro var det læll. På hostellet jobbet tidenes kokk så fikk masse god mat og det ble en del øl og sene kvelder med folkene som jobbet på Funky Monkey og de få andre gjestene. Øl'en het Pilsen så det var ikke så vanskelig å få bestillt. En kveld spurte Eric om Anders ville danse på bordet for 100 colones (1 krone!!) og det ville han selvfølgelig. Bordet var uheldigvis ikke så veldig stabilt og tippa greit over når Anders gjorde en av sine funky moves. Anders reiste seg lynraskt opp igjen, nesten som en puma, og tråkka på masse glass. Det endte med masse kutt under foten og Eric måtte leke doktor og stripse og plastre. Siste kvelden var det Halloweenfest. Hadde null kostyme, så prøvde først å være mumie med dopapir. Det funka heller dårlig. Anders ble i stedet derfor namveteran-Anders siden han var skada, Øyvind ble toga-boy og Eric ble Øyvind's toga-girl. Hehe.

Dagen derpå gikk ferden videre til Tamarindo, en litt mer turistifisert by lenger nord. Denne byen kan vel sies å være Costa Rica's svar på Playa del Carmen som er Mexico's svar på Mallorca. Altså litt charter. Hadde et par morsomme dager med surfing, fôring og festing på byen der det faktsik var noe folk.

Før vi avsluttet oppholdet i Costa Rica klarte vi også å komme oss til den aktive vulkanen Arenal midt inni landet. Fikk sett små utbrudd og lava som rant nedover vulkansiden. moro for kidsa, altså oss. :)